Els alumnes de 1r d'ESO de l'Institut Escola Daniel Mangrané fan
pràctiques al laboratori amb l'objectiu de conèixer els diferents minerals i
roques.
Van començar a estudiar les
roques i els minerals fa un mes a la classe de naturals amb la professora Pili
Valentín, amb la qual van al laboratori una vegada a la setmana. Fa 2 setmanes,
a la meitat del tema, començaren a examinar les mostres de minerals i roques
que tenien. Han de classificar-les amb la clau dicotòmica.
Una clau dicotòmica és un
conjunt de descripcions breus que permeten identificar l’objecte o l’organisme
que es vol classificar, en aquest cas una roca, per mitjà d’opcions successives
presentades de dos en dos, de manera que, en cada pas se’n tria una. L’opció
elegida en cada pas remet, al seu torn, a altres dues possibilitats, i així
successivament, fins a arribar a l’opció que concorda amb les característiques
buscades.
Els alumnes han hagut de tocar
els diferents minerals o roques buscant-ho a la clau dicotòmica per saber el
seu nom i preguntant a la professora les seves característiques. Han analitzat
diferents roques i minerals com pot ser l'obsidiana, la calcita guix ortosa i
d’altres.
Els minerals els han classificat
a classe amb l'escala de Mohs (duresa):
1. Talc
2. Guix
4. Fluorita
5. Apatita
6. Ortosa
7. Quarts
8. Topazi
9. Corina
10. Diamant
També els han classificat amb
els graus de tenacitat:
1. Fràgil: es diu d’aquells
minerals que es trenquen en facilitat.
2. Mal·leable: es diu d’aquells
minerals que formen lamines en trencar-se.
3. Dúctil: és d’aquells minerals
que es poden estirar i acaben formant fils.
4. Elàstic: es diu d’aquells
minerals que poden ser deformats però que tornen a la seva forma inicial.
Les roques en canvi les han classificat
si són:
1. Roques magmàtiques
2. Roques metamòrfiques
3. Roques sedimentàries
També han estat informant-los de
què són les pedres precioses i els seus usos, com per exemple el diamant, que
s’utilitzava a la punta d’una gramola per a poder reproduir els sons del disc.
Gràcies a aquest tema, els
alumnes han après a dir si un mineral es trencaria amb facilitat si el tirem
d’un tercer pis, també com arriben a formar-se les roques i els minerals, i que
és una pedra preciosa.
Per a més informació:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada